03
PAź
2014

Jak CSR buduje wizerunek firmy?

comment : 0

W biznesie nie zawsze chodzi tylko o czysty zysk. CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu, to zdobywająca coraz większą popularność koncepcja, według której firmy już na etapie budowania strategii uwzględniają interesy środowiska, w którym funkcjonują.

Wbrew pozorom taka działalność może w dłuższej perspektywie przynieść wymierne korzyści. Przedsiębiorstwa są często postrzegane przez pryzmat negatywnych konsekwencji swojego funkcjonowania. Zanieczyszczenie środowiska, ingerencja w naturalną przestrzeń, wyczerpywanie nieodnawialnych zasobów to problemy dotykające całe społeczeństwo żyjące w rejonie firmy. Wykazanie troski w tym zakresie bardzo korzystnie wpływa na wizerunek przedsiębiorstwa.

Przykładem mogą być programy paliw alternatywnych realizowane przez wielkie zakłady przemysłowe. Wdrożenie pomysłu w życie wymaga modernizacji i reorganizacji pracy przedsiębiorstwa, co pociąga za sobą niemałe koszty. Nie należy ich jednak traktować jako wydatków, ale jako inwestycję. Doraźne efekty proekologicznych działań dotyczą szczególnie społeczności lokalnej – wytwarzane w niej odpady są na bieżąco wykorzystywane w przemyśle, tym samym następuje redukcja składowanych nieczystości, dzięki czemu składowiska wykazują dłuższą żywotność i nie są przeciążone. Zarobić mogą także lokalne firmy zajmujące się zbiórką i przetwarzaniem odpadów komunalnych. Po pewnym czasie korzyści stają się obopólne – ekologiczna firma oszczędza na emisji dwutlenku węgla oraz dzięki korzystaniu z tańszego źródła energii.

Ogólna koncepcja organizacji przedsiębiorstwa może być wzmocniona przez doraźne, bardziej medialne i wychodzące poza mury zakładu akcje, takie jak sprzątanie świata, czy pomoc poszkodowanym/ofiarom klęsk żywiołowych. Konsekwentne działania w zakresie ochrony środowiska, czy promocji ekologicznego stylu życia budują pozytywny wizerunek zakładu w oczach pracowników, społeczności lokalnej, klientów i dostawców.

Jak widać, profity kampanii CSR nie są łatwo przeliczalne, a mimo to mają istotny wpływ na zyski firmy. W rzeczywistości wolnorynkowej konsumenci często kierują się kryteriami impresyjnymi, biorąc pod uwagę funkcjonowanie firmy w społeczeństwie. Przedsiębiorstwo jest jak człowiek – równie ważna, co efekty jego pracy, jest osobowość i wizerunek.

O autorze

Zostaw Odpowiedź

*

captcha *