18
MAR
2016

Czym jest efekt halo?

comment : 0

Efekt halo, zwany równie często efektem aureoli, jest jednym z najczęstszych i najpopularniejszych błędów w postrzeganiu społecznym. Polega on na nadawaniu pozytywnych lub negatywnych cech i właściwości różnego rodzaju podmiotom na podstawie pierwszego, często bardzo krótkiego i powierzchownego wrażenia.

Efekt halo ma miejsce wtedy, gdy osoba oglądająca dany przedmiot/produkt w swojej ocenie uważa go za niezwykle atrakcyjny i interesujący lub nieciekawy i bezwartościowy. Pozytywna ocena jest bardzo często określana mianem efektu Galatei, efektu Polyanny lub anielskim efektem halo, natomiast negatywna ocena jest najczęściej nazywana efektem Golema lub szatańskim efektem halo. Choć bardzo często nie zdajemy sobie z tego sprawy, efekt halo towarzyszy nam codziennie i niemal na każdym kroku. Wielokrotnie, w trakcie wykonywania rutynowych czynności, takich jak zakupy czy rozmowy z współpracownikami, nieświadomie ulegamy jego działaniu. Jest to spowodowane istniejącymi w naszej głowie skojarzeniami, które wynikają zarówno z uwarunkowań kulturowych, jak i naszych doświadczeń.

Efekt halo jest także nieodłącznym elementem reklamy i marketingu, przez co odgrywa niezwykle istotną rolę w budowaniu wizerunku produktów. Dzieje się tak, ponieważ to, w jaki sposób postrzegamy konkretne rzeczy, wpływa na naszą ostateczną decyzję o ich nabyciu. Kolorowe i przyciągające wzrok opakowania, które sugerują ładną i wysokiej jakości zawartość, zachęcający do zakupu slogan, a także pozytywne emocje wiążące się z daną marką – wszystko to wpływa na stworzenie efektu halo.

O autorze

Zostaw Odpowiedź

*

captcha *