07
KWI
2017

Czym jest efekt ROPO i czy warto się przed nim bronić?

comment : 0

Efekt ROPO (Research Online, Purchase Offline) to działania konsumentów, którzy sprawdzają opinie na temat danego produktu w Internecie, a następnie dokonują zakupu w sklepie stacjonarnym. Internet rozwija się dynamicznie i umożliwia markom stawanie się widocznymi dla klientów. To właśnie strony internetowe i blogi oraz opinie wystawiane w sieci coraz bardziej przekonują kolejnych odbiorców do kupna danej rzeczy w świecie realnym.

ROPO – sekrety działania

Pozytywny efekt ROPO oznacza podwyższenie sprzedaży. Ci klienci, którzy zdecydowali się na zakup danej rzeczy stacjonarnie po zebraniu opinii na jej temat w Internecie, trzymają się swej decyzji w aż 80 procentach przypadków. Wyniki badań odnośnie zachowania klientów szukających informacji w sieci stanowią cenną wartość dla firmy. Dzięki nim wiemy, co dana osoba robiła na stronie firmowej, jakie decyzje podejmowała i ile czasu na niej spędziła. Analizując te dane specjaliści od reklamy mają praktycznie pewne szanse na dostosowanie takiego wyglądu i zawartości strony, które bezpośrednio trafią do największej grupy konsumentów. Oczywiście, rzecz dotyczy jedynie tych odbiorców, którzy są online.

Przemyślana strategia to podstawa

Co zrobić, by efekt ROPO nie ominął naszej marki? To proste – należy działać. Działać to znaczy budować zaplecze informacyjne na temat oferowanych produktów, szczególnie tych, które są dopiero wprowadzane na rynek. Robiąc zakupy stacjonarnie możemy dany produkt dotknąć, przyjrzeć mu się, sprawdzić, jak działa. Przenieśmy więc te odczucia do Internetu – przynajmniej częściowo. Na początku tworzymy bazę informacyjną w postaci strony lub bloga z wyczerpującymi opisami danego produktu. Towarzyszą im dobrej jakości zdjęcia, z możliwością przybliżania i w kilku wersjach kolorystycznych. Teksty o produkcie są uzupełniane przez wpisy z poradami, prezentacjami i testami. Zainteresowanie przynoszą szczególnie filmiki, które uznawane są dzisiaj za najbardziej efektownej metody prezentowania produktu w sieci. Strona firmowa musi być dodana do porównywarek cenowych, co czyni ją bardziej dostępną dla odbiorców. Stawiamy też na pozycjonowanie, ponieważ chcemy, aby użytkownicy od razu trafiali na tworzoną przez naszą markę witrynę.

Pamiętajmy też, że efekt ROPO polega również na sprawdzaniu opinii innych, niekoniecznie na szukaniu samych informacji. W celu zadbania o ten element, firmy zatrudniają internetowych doradców, którzy odpowiadają na zapytania i problemy konsumentów, stawiane na forach internetowych. Działają jawnie i podpisują się jako rzecznicy marki.

Gdzie ROPO ma władzę

Istnieją branże, w których efekt ROPO posiada znaczenie decydujące. Polacy uwielbiają na przykład czytać opinie na temat sprzętu RTV i AGD przed zakupem. Podobnie jest z telefonami, sprzętem komputerowym i oprogramowaniem. Druga istotna branża, która podlega efektowi ROPO, to podróże. Tutaj szukamy informacji na temat wakacji zorganizowanych, przelotów i przede wszystkim – hoteli.

O autorze

Zostaw Odpowiedź

*

captcha *