04
LUT
2015

Czym jest merchandising?

comment : 0

Wiele osób spotkało się ze zjawiskiem, jakim jest przemeblowanie lub reorganizacja wystroju sklepu. Klient kieruje się w stronę działu, w którym dotychczas znajdowało się pieczywo, a trafia na stoisko ze słodyczami. Skąd ta zmiana? Otóż odpowiednie wyeksponowanie oferowanych przez handlowców usług lub towarów może mieć znaczący wpływ na ich sprzedaż. Warto więc zastanowić się nad tym, jak maksymalnie zwiększyć zainteresowanie klienta produktami dostępnymi w sklepie.

W tym przypadku merchandising może przyjść sprzedawcom z pomocą. Jest on narzędziem marketingowym pozwalającym na świadome i, co ważniejsze, systemowe oddziaływanie na psychikę klienta. Jego najważniejszym zadaniem jest zwiększenie konsumenckiej aktywności w konkretnej przestrzeni. Merchandising przy pomocy takich instrumentów, jak: odpowiedni wystrój wnętrza, estetycznie prezentującą się wystawę, muzykę stwarzającą w sklepie przyjazną atmosferę czy wreszcie odpowiedni rozkład asortymentu, pozwala zwiększyć zainteresowanie osób odwiedzających centrum handlowe różnego rodzaju towarami.

Od zainteresowania do działania

Podstawowymi celami merchandisingu są: przyciągniecie uwagi klienta, rozbudzenie jego zainteresowania towarem, uświadomienie mu potrzeby posiadania konkretnego przedmiotu i ostatecznie zmotywowanie go do zakupu produktu. Zamierzenia te można realizować dzięki odpowiedniej organizacji przestrzeni handlowej. Wykorzystując topografię sklepu merchandising ma skłonić klienta, by przemierzył działy, w których znajdują się towary mające przykuć jego uwagę. Z kolei produkty pierwszej potrzeby często umieszczane są poza głównymi alejami obiektów handlowych, tak by w ich poszukiwaniu skłonić konsumenta do zakupu bardziej wyeksponowanych towarów. Oczywiście nie jest to regułą. Bardzo często markety eksponują w głównych miejscach działy z pieczywem. Zapach świeżo wypiekanego chleba kojarzy się z ciepłem i może być elementem strategii zachęcającej do spędzenia w sklepie więcej czasu, co może się przełożyć na większe zakupy, niż pierwotnie klient zakładał. Elementem merchandisingu są także wystawy sklepowe. Ciekawy wystrój witryny sklepu z odzieżą czy sprzętem elektronicznym ma zachęcać do wejścia i zrobienia zakupów. Warto również pamiętać, że merchandising jest działaniem długofalowym i ma za zadanie wytworzyć stałą relację klienta z konkretnym sklepem. Jeśli chcemy wspomóc proces sprzedaży, warto zastanowić się nad wdrożeniem profesjonalnego merchandisingu.

O autorze

Zostaw Odpowiedź

*

captcha *