05
WRZ
2017

Czym jest segmentacja?

comment : 0

Znaczenie słowa segmentacja implikuje czynność dzielenia. W przypadku ekonomii jest to podział konsumentów na grupy według określonych parametrów. Stosowanie segmentacji staje się konieczne, gdy ilość klientów znacznie rośnie, zmieniają się ich preferencje lub dokonują oni więcej zakupów niż poprzednio. Celem segmentacji jest dopasowanie produktu lub usługi do oczekiwań i potrzeb konsumentów. W przypadku e-marketingu segmentacja przyczynia się do tworzenia list mailingowych. Takie listy uskuteczniają zwracanie się do klienta w sposób bezpośredni, co niesie ze sobą rozliczne korzyści.

Skąd czerpie się dane na temat subskrybentów?

Internetowi odbiorcy, klienci lub fani otrzymują wiadomości o interesującej ich marce zgodnie z danymi, jakie właściciel marki posiada na ich temat. W praktyce wygląda to tak, że w momencie zapisywania się na newsletter lub przy rejestracji konta klient udostępnia swoje najbardziej podstawowe informacje. Jest to płeć, miejsce zamieszkania, data urodzenia albo wykształcenie. Kolejne dane to zachowanie odbiorcy wobec wiadomości – niektórzy w nią klikną, inni pozostawią nieodczytaną. Ostatni rodzaj informacji czerpie się właśnie z oceny reakcji na wysłane e-maile. Marketingowy e-mailing skłania odbiorców, aby dokonali oni rejestracji, zakupu lub udzielili jeszcze kilku dodatkowych wskazówek na swój temat. Wszystkie wyżej wymienione informacje poddaje się analizie, która pozwala podzielić grupy klientów według określonych kryteriów.

Jak wykorzystać segmentację w praktyce?

Podzielenie klientów na grupy umożliwia dopasowanie ofert tak, by odpowiedzieć na potrzeby i profil każdej grupy. Może na przykład nakłaniać konsumentów do zmiany zachowania lub kupowanych produktów. W zależności od ilości i rodzaju zebranych informacji, jedną wiadomość możemy dowolnie modyfikować. Przykład: do grupy osób robiącej zakupy wyłącznie w okresie promocji, kierujemy e-maile informujące o rozpoczętej akcji rabatowej. Natomiast klientom, którzy nie znaleźli danego produktu, wysyłamy wiadomość o pojawieniu się nowego asortymentu w sklepie. O zmianie preferencji jesteśmy informowani niemal na bieżąco, poprzez obserwację zachowania odbiorcy na dostarczane mu wiadomości.

Dlaczego segmentacja się opłaca?

Zakupom w Internecie nie towarzyszy osoba sprzedawcy, który w stacjonarnych sklepach doradza i informuje o specjalnych ofertach. To personalizacja przekazu pozwala zastąpić doradcę i jednocześnie daje więcej informacji na temat klienta. Choć nie rozmawiamy z nim w cztery oczy, to wiemy o nim dość sporo.

Segmentacja jest warunkiem wybrania optymalnej metody sprzedażowej, bo w sposób całkowicie naturalny oferujemy to, co klient chce kupować. W dobie wszechobecnej reklamy Internauci ignorują spam i wiadomości o rzeczach, których nie potrzebują. Segmentacja wyklucza takie zachowanie, zdobywa zaufanie odbiorcy i ostatecznie – zamienia go w stałego klienta.

O autorze

Zostaw Odpowiedź

*

captcha *