03
PAź
2014

Co to jest grywalizacja?

comment : 0

Mechanizmy kierujące postępowaniem użytkowników gier fabularnych mogą mieć zastosowanie w wielu dziedzinach, takich jak edukacja, zdrowie, finanse, sprzedaż, marketing, itd. Technika moderowania zachowań i decyzji ludzkich w codziennych sytuacjach, inspirowana prawidłowościami zachowań graczy, nosi nazwę grywalizacji. Praktyka znajduje zastosowanie wszędzie, gdzie celem jest nakłonienie odbiorców do realizacji zadań obiektywnie uchodzących za nudne, poprzez wykreowanie u nich poczucia przyjemności wynikającej z postępowania zgodnego z założeniami pomysłodawcy projektu.

Grywalizacja jest doskonałym narzędziem marketingowym, gdyż w nienachalny a skuteczny sposób skłania klientów do korzystania z określonych usług, zakupów, itd. Często jednak – na przykład na gruncie medycznym czy edukacyjnym – służy konsumentom do sprawniejszej realizacji własnych celów. Aplikacje na komputery, komórki, czy tablety wspomagające rehabilitację dzieci niepełnosprawnych opierają się właśnie na mechanizmach grywalizacji. Wyzwania układane są wtedy we współpracy z terapeutami tak, by stanowiły odpowiednik tradycyjnych ćwiczeń. Dzieci to szczególnie wymagający pacjenci, którym trudno przez dłuższy czas skoncentrować uwagę na żmudnym zadaniu. Tymczasem zaproszone do świata zabawy, chętnie powtarzają te same czynności, jeśli wymaga tego przejście określonego etapu gry. Dodatkowo czynnikiem motywującym jest w tym przypadku ilość zdobytych punktów lub pasek wskazujący poziom zaawansowania, co działa na poczucie prestiżu gracza. Pod pretekstem dobrej zabawy realizowany jest zatem cel terapeutyczny, dziecko, przechodząc kolejne etapy gry, w rzeczywistości zdobywa cenne kompetencje, kształci zaburzone umiejętności. Dodatkowo utrzymuje wysoki zapał i zainteresowanie wykonywaniem określonych przez terapeutów zadań, co również ma przełożenie na pozytywne rezultaty terapii. Zastosowanie mechanizmów grywalizacji stwarza doskonałe warunki do leczenia, ale także nauki – poprzez podobnie skonstruowane aplikacje zdrowe dzieci mogą uczyć się alfabetu, tabliczki mnożenia, itd.

Wykorzystanie grywalizacji w różnych dziedzinach przynosi analogiczne rezultaty – uczestnicy zupełnie dobrowolnie i często bez głębszej świadomości realizują założenia pomysłodawcy projektu, bo sprawia im to przyjemność. W zależności od intencji, zabawa może służyć interesom samych graczy (terapia, edukacja), jak też aranżerów sytuacji (marketing, finanse). Niezależnie od niedostrzegalnych wprost celów, korzyści zawsze są obustronne.

O autorze

Zostaw Odpowiedź

*

captcha *