29
LIS
2016

Idealny, nieistniejący odbiorca produktu – kim jest persona?

comment : 0

Znajomość odbiorcy produktu lub też usługi jest kluczem do opracowania efektywnej strategii marketingowej. To właśnie definiowana przez nas grupa docelowa ma realny wpływ na wyniki sprzedaży, a każde przedsiębiorstwo dąży do ich maksymalizacji. W osiągnięciu tego celu może pomóc utworzenie profilu persony.

Kim jest persona?

Persona to wykreowany przedstawiciel grupy docelowej firmy, reprezentujący cechy osób do niej należących. Aby stworzyć kompletny obraz tej nieistniejącej postaci, należy zgromadzić jak największą ilość informacji. Jeżeli nasza firma już funkcjonuje, w ten proces warto zaangażować pracowników wszystkich działów. Każdy z nich, poprzez odmienne spojrzenie na klienta uzupełni profil tworzonego opisu o nowe cechy. Inaczej jest w przypadku firmy będącej nowym graczem na rynku. Brak doświadczenia z klientem uniemożliwia utworzenie profilu persony na podstawie danych historycznych. W takim przypadku możemy opierać się jedynie na ogólnodostępnych informacjach oraz wynikach badań. Obecnie, w dobie internetu, ich pozyskanie jest znacznie łatwiejsze, niż było kiedyś. Portale społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram czy też Goldenline, dostarczają wielu, niegdyś niedostępnych wskazówek. Polubienia, udostępnienia, komentarze, hashtagi mogą powiedzieć wiele o potencjalnym kliencie. Jednak warto mieć na uwadze fakt, że rzetelnego źródła informacji, jakim wciąż jest tradycyjna rozmowa, nie da się zastąpić.

Jakie informacje są potrzebne do stworzenia persony?

Jedną z najbardziej pożądanych informacji przy tworzeniu profilu persony jest ta ujawniająca motyw zakupu danego produktu. Posiadanie tej wiedzy (będącej zarazem jedną z największych zagadek branży marketingowej) to już połowa sukcesu. Ponadto istotne są informacje na temat zawodu, wieku, miejsca zamieszkania, zainteresowań, celów, marzeń. Dopiero zgromadzenie wszystkich tych danych pozwoli na stworzenie kompletnego obrazu naszej persony. Przy jej budowaniu należy opierać się na pewnego rodzaju schematach, szukać najczęściej występujących cech, podobieństw występujących pomiędzy jednostkami tworzącymi grupę docelową. Bezpłatne, ogólnodostępne narzędzia takie jak Persona Creator lub Up Close & Persona, poprowadzą nas przez cały proces tworzenia modelu idealnego odbiorcy produktu.

Dlaczego warto „poznać” personę?

Kluczem do sukcesu każdego przedsiębiorstwa jest znajomość potrzeb swoich odbiorców oraz umiejętność zaspokojenia tych potrzeb. Stworzenie kompletnego profilu persony pozwoli nam na dostosowanie strategii marketingowej do potrzeb naszych klientów. Treści zoptymalizowane pod kątem grupy docelowej sprawią, że przekaz dotrze do osób potencjalnie zainteresowanych ofertą i tym samym pomoże w osiągnięciu biznesowego sukcesu.

O autorze

Zostaw Odpowiedź

*

captcha *