15
LIP
2015

Jak marketing wpływa na ludzi?

comment : 0

Jeżeli przyjmiemy, że marketingiem jest każde działanie, którego głównym celem jest wynajdywanie, kreowanie, pobudzanie i zaspokajanie materialnych oraz pozamaterialnych potrzeb ludzi, wówczas bez większego ryzyka możemy stwierdzić, że z marketingiem mamy do czynienia od czasów, gdy człowiek zaczął wytwarzać lub dystrybuować jakiekolwiek dobra. Wpływ tak rozumianego marketingu na ludzi jest kolosalny – nawet na tych, którzy otwarcie twierdzą, że są na niego odporni. Przecież w gruncie rzeczy każda informacja, która posiada jawną lub ukrytą sugestię dotyczącą nabycia jakiegoś dobra, jest marketingiem – nie zawsze świadomym, za to często bardzo szczerym (np. rozmowa dwóch mam, z których jedna zachwala kupione właśnie łóżeczko).
W takim ujęciu marketing wpływa nie tylko na czysto materialne, racjonalne wybory, na przykład zakupu jakiegoś towaru lub usługi, ale również opiera się na irracjonalnych z definicji emocjach. Stosując niezbyt skomplikowane techniki psychologiczne (np. sugestię dotyczącą podniesienia własnej wartości poprzez zakup jakiegoś dobra), marketingowcy potrafią nakłonić potencjalnych konsumentów do tego, żeby robili lub myśleli nie to, co chcą, ale to, co im się mówi, że chcą. Takie działanie stosowane jest nie tylko w szeroko pojętym handlu, ale przede wszystkim w polityce.
Łatwo się zatem domyślić, że marketing już dawno przekroczył granicę pomiędzy wytwórcą a klientem, a coraz bardziej ingeruje nie tylko w wybory materialne, ale także życiowe czy wręcz egzystencjalne. Przecież nawet najbardziej skuteczna sugestia zakupu jakiegoś dobra ma niewielkie znaczenie w porównaniu z zaszczepieniem religijnej lub politycznej idei, która będzie miała realny wpływ na czyjeś życie. Zaszczepieniem, które w kolosalnej większości przypadków opiera się na technikach marketingowych.

O autorze

Zostaw Odpowiedź

*

captcha *