09
STY
2017

Rebranding a repozycjonowanie

comment : 0

Jakiś czas temu na naszym blogu pojawił się artykuł na temat rebrandingu. W dzisiejszym wpisie przypomnimy kilka faktów na ten temat, a następnie dokonamy porównania rebrandingu z repozycjonowaniem, by podkreślić występujące między pojęciami różnice.

Rebranding

Branding to proces budowania określonego obrazu marki w świadomości konsumentów. Natomiast wywodzący się od niego rebranding to szereg działań prowadzących do zmiany wcześniej wypracowanego wizerunku. Sama zmiana może ograniczać się do lekkiego odświeżenia lub bardziej zauważalnej metamorfozy. Powszechnie występujące przekonanie, że podczas rebrandingu metamorfozie ulega jedynie identyfikacja wizualna firmy, okazuje się być bezpodstawne. Wizerunek marki to nie tylko logo oraz firmowe kolory. To także wartości, na których firma opiera swoją działalność. W związku z tym delikatne odświeżenie pod postacią zmiany loga możemy nazwać po prostu relogingiem, natomiast rebranding to zdecydowanie coś więcej. Niejednokrotnie wdrażanie tego procesu wiąże się ze zmianą całej strategii marketingowej, zarówno tej dotyczącej identyfikacji wizualnej, jak i tej odnoszącej się do filozofii marki.

Repozycjonowanie

Pojęcie repozycjonowania odnosi się do mniej kompleksowej zmiany niż ta, jaka następuje w przypadku rebrandingu. Proces ten dotyczy tylko głębszych wartości firmy, niekoniecznie zauważalnych na pierwszy rzut oka. W tym wypadku elementy identyfikacji wizualnej, takie jak logo, nie muszą być modyfikowane. Chęć zmiany pozycji rynkowej i dostosowana do tego strategia to pierwszy i zarazem najważniejszy krok w przeprowadzaniu wewnętrznej zmiany. Spadek sprzedaży, brak spójnego wizerunku, zmiana grupy docelowej, utrata reputacji, wprowadzenie nowego produktu, fuzja – to tylko kilka z przesłanek do wdrożenia procesu repozycjonowania.

Można zauważyć, że konieczność zmiany to nie tylko konsekwencja złej sytuacji firmy. W niektórych sytuacjach stymulantem przeobrażenia mogą być pozytywne czynniki determinowane głównie rozwojem firmy. Pamiętajmy o tym, że konsekwentne trzymanie się raz obranej strategii, nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem. Kiedyś obrana filozofia może okazać się nieaktualna w obliczu ciągle ewoluującego otoczenia biznesowego i samej firmy.

Co różni rebranding i repozycjonowanie?

Repozycjonowanie ogranicza się jedynie (albo aż) do zmiany strategii marki, wywołanej wewnętrznymi przemianami. Rebranding to szersze pojęcie, zawierające w sobie również modyfikacje związane z identyfikacją wizualną firmy. Nie ulega wątpliwości, że oba procesy są inwazyjne i mogą przynieść zarówno pozytywne, jak i negatywne efekty. Nie oznacza to jednak, że podczas budowania pozycji marki należy unikać zmian. Wręcz przeciwnie! W przypadku biznesu zawsze aktualne pozostaje stwierdzenie „kto się nie rozwija, ten się cofa”.

O autorze

Zostaw Odpowiedź

*

captcha *