07
LIP
2017

Różnice pomiędzy Black Hat SEO i White Hat SEO

comment : 0

Pozycjonowanie i działania SEO są tajemnicą dla zwykłego użytkownika Internetu. Jeżeli opierają się o jawne i przejrzyste metody, to pozycjoner korzysta z metaforycznego białego kapelusza, ponieważ wykonując różne sztuczki SEO nie chce oszukiwać swej widowni – w tym przypadku klientów, internautów czy robotów wyszukiwarek. Natomiast przy nie-do-końca-czystych działaniach wybiera czarny, kryjący kapelusz. W ten właśnie sposób White Hat SEO różni się od Black Hat SEO. Pierwsze z nich oznacza działania SEO zgodne z etyką Google. Drugie zakłada stosowanie metod, których wyszukiwarka zabrania.

White Hat SEO, czyli jasna strona mocy

Przypomnijmy, że pozycjonowanie stron to proces wieloaspektowy, na który składa się ulepszanie treści pod kątem wymagań wyszukiwarek, a przede wszystkim oczekiwań czytelników. Stosując metody akceptowane przez Google, jednocześnie stawiamy nacisk na wartość dla użytkownika sieci. Algorytmy wyszukiwania umieszczają stronę na wysokich wynikach poprzez pozytywną ocenę jej treści. Jednymi z kryteriów są: brak błędów ortograficznych, odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi, a także procent, w jakim dana strona odpowiada danemu zapytaniu. Założenia White Hat SEO pozwalają przyciągać użytkowników sieci jakością, ci z kolei polecają dobrze napisane treści kolejnym osobom. Ocena zaangażowania czytelników stanowi również jeden z kryteriów, jakimi kierują się algorytmy wyszukiwania. Inne metody pozycjonowania z kategorii White Hat SEO to stosowanie dobrych nagłówków i opisów, uczciwa wymiana linków ze stronami z tej samej branży, ograniczenie technologii JavaScript oraz wykluczanie Flasha, a także linkowanie do innych postów na stronie. Modyfikacje strony w taki sposób, aby była ona przyjazna urządzeniom mobilnym, również są zgodne z etyką Google.

Black Hat SEO, czyli za co można dostać bana

Za praktyki nieetyczne względem polityki Google uznaje się cloaking. Jest to manipulowanie wyszukiwarką i Internautami, poprzez treści, które po kliknięciu okazują się czymś zupełnie. Innymi słowy – to ukrywanie prawdziwej zawartości strony. Do działań SEO, które łamią zasady wyszukiwarek, należą wszelkiego rodzaju spam oraz nadmierne stosowanie słów kluczowych. Algorytmy Google nie lubią też powielaczy, niezależnie czy są to treści na podstronach tego samego serwisu, czy teksty skopiowane z innych witryn.
Czym grozi stosowanie nieuczciwych technik pozycjonowania?

Choć Black Hat SEO daje szybki efekt, to w równie krótkim czasie staje się przyczyną porażki. Pozycjonowanie, które nie zgadza się z etyką wyszukiwarki, grozi otrzymaniem kary od Google. Najbardziej łagodna wersja to założenie filtru. Przyczyną jest nietrzymanie się wytycznych dla Webmasterów lub podejrzanie szybkie tempo zdobywania linków. Skutkuje to obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwania na dane słowo kluczowe. Taki filtr jest jednak zdejmowany automatycznie. Najgroźniejszą konsekwencją jest natomiast usunięcie z indeksu, czyli brak wyświetlania danej strony w wynikach wyszukiwania. Wiąże się to również z wyzerowaniem wartości PageRank, która określa jakość stron internetowych.

Choć usunięcie bana jest możliwe, to wymaga czasu i zwrócenia się z prośbą o ponowne indeksowanie strony.

O autorze

Zostaw Odpowiedź

*

captcha *