02
WRZ
2015

Jakie są wady i zalety reklamy internetowej?

comment : 0

Reklama internetowa, jak każda inna, posiada swoje zalety oraz wady. Zarówno pierwsze, jak i drugie bardzo łatwo wskazać. Jednakże najciekawszą grupą są zalety internetowego marketingu, które – źle wykorzystywane – bardzo szybko mogą się przemienić się w jego wady. O tej grupie również napiszemy.

Przede wszystkim należy sobie uzmysłowić, że marketing w Internecie nie posiada jednego kształtu, tylko przyjmuje kilka różnych form. Szeroko pojęty content marketing, social media marketing, mailing, tradycyjne bannery, optymalizacja strony pod kątem jej kodu oraz treści – wszystkie te formy, chociaż dość odległe od siebie, mają kilka jednoznacznych zalet.

Najważniejszą z nich jest ogromny, ogólnoświatowy zasięg. Reklama internetowa dociera wszędzie tam, gdzie dociera Internet. Oznacza to, że swój przekaz można kierować do odbiorców rozsianych po całym świecie, bez konieczności ponoszenia zbyt dużych wydatków na kampanię. Dzięki wielości form przekazu, czyli kolejnej zalecie, znika również jakakolwiek bariera komunikacyjna. Nie dość, że język angielski staje się powoli prawdziwym lingua franca internetowej komunikacji, to jeszcze jego znajomość wcale nie jest konieczna do skutecznego przekazania konkretnych treści. Przecież reklama w sieci może przyjąć postać zwykłych obrazków, do zrozumienia których nie należy posiadać żadnych kompetencji językowych. Co więcej, różne formy komunikacji (tekst, grafika, dźwięk, interaktywne video itp.) dają twórcom reklamy w Sieci ogromne pole do popisu, dzięki czemu internetowy marketing przyjmuje bardzo urozmaicone, a przez to ciekawsze dla odbiorcy kształty.

Z zasięgiem oraz wielością form bezpośrednio wiąże się możliwość personalizacji reklamowego przekazu. Zamiast zasypywać użytkowników nadmiarem niepotrzebnych oraz denerwujących informacji, tak jak się dzieje chociażby w telewizji, można umieścić reklamy na tych stronach lub w tych miejscach, które są odwiedzane przez konkretną grupę użytkowników. Strony, w których większą aktywnością wykazuje się młodzież będą posiadały zupełnie inne reklamy niż strony przeznaczone dla jakiejś grupy zawodowej lub hobbystycznej. Telewizja lub radio nie dają takich możliwości. Ponadto nie należy zapominać o natychmiastowej mierzalności wyników. Tak się dzieje chociażby w mailingu czy tradycyjnych bannerach – wystarczy zmierzyć klikalność reklamowych materiałów.

Wspomnieliśmy wcześniej o zaletach internetowej reklamy, które w skrajnych przypadkach mogą stać się jej wadami. Są to interaktywność oraz stosunkowo niska cena. Interaktywność przekazu sama w sobie jest fantastycznym narzędziem, które pozwala na budowanie wizerunku marki oraz pogłębianie komunikacji na linii reklamodawca – odbiorca. Niestety, nieprzemyślany oraz źle zbudowany przekaz reklamowy z pewnością wzbudzi w odbiorcach negatywne reakcje. Oczywiście zdarzają się przypadki polegające na tym, że reklamodawca wyznaje zasadę „nie ważne jak mówią (dobrze lub źle), ważne, że mówią”. My jednak nie podzielamy takiej opinii. Z kolei niska cena sprawia, że na reklamę w Sieci praktycznie każdy może sobie pozwolić. Z tego względu często przyjmuje ona kształt bombardowania użytkownika treściami reklamowymi, np. w formie spamu czy nadmiaru bannerów, co jest zjawiskiem wzbudzającym powszechną niechęć.

Wady reklamy internetowej są oczywiste. Są to blokowanie nachalnych, zbyt agresywnych (a w konsekwencji wszystkich) reklam przez internautów, nadmiar tych reklam – na przykład w postaci spamu lub denerwujących bannerów, a także pewnego rodzaju ograniczenie technologiczne. Wynika ono z faktu, że Internet wciąż jest w wielu przypadkach mniej popularny (oraz dostępny) od radia czy telewizji. Po prostu zdecydowana większość ludzi, szczególnie starszych i mieszkających w niewielkich ośrodkach, wciąż woli tradycyjne, ogólnodostępne media.

O autorze

Zostaw Odpowiedź

*

captcha *