19
MAJ
2015

Jakie są zasady merchandisingu?

comment : 0

O tym, że prawidłowa ekspozycja towaru na półce jest kluczowa w procesie jego sprzedaży, wie chyba każdy właściciel sklepu. Jednakże niewielu z nich zdaje sobie sprawę, że dzięki odpowiedniemu merchandisingowi sprzedaż dobrze wyeksponowanego towaru może wzrosnąć nawet o 30%, co ma oczywiście niebagatelny wpływ na zysk sklepu. Ponadto stosowanie zasad merchandisingu dotyczy nie tylko układania towaru na półkach, ale również rozplanowania przestrzennego danego sklepu, kompozycji jego strefy zewnętrznej (witryny, wystawy itp.) czy umiejscowienia odpowiedniej ilości materiałów reklamowych.

W praktyce zasady merchandisingu, szczególnie tego dotyczącego ekspozycji towarów na półkach, są dość proste. Przede wszystkim sąsiadujące grupy produktów powinny być ze sobą logicznie związane (tzw. cross merchandising) – jogurty obok mleka, mleko bok masła itd. Półki zawsze powinny być czyste oraz równo i obficie (tzw. multifacing) wypełnione towarami, ale w rozsądnej ilości – towary nie powinny spadać czy utrudniać dostępu do tych znajdujących się z tyłu półki.

Jak łatwo się domyślić, szczególnie ważna jest ekspozycja tych towarów, które przynoszą największe zyski. Powinny one zajmować najwięcej miejsca, podobnie jak towary o największej rotacji i krótkim terminie spożycia, np. owoce i warzywa, przy czym warto pamiętać o zasadzie first in first out – towary o krótkim lub kończącym się okresie ważności powinny znaleźć się z przodu półki. Generalnie uznaje się, że najlepszy towar powinien znaleźć się na wysokości od 120 do 160 cm, zaś najtańszy towar stawia się na samym dole, ponieważ klient, któremu zależy na niskiej cenie, takie usytuowanie towaru w żaden sposób nie przeszkadza. Nowości ustawia się na wysokości oczu, poza tym najwięcej uwagi uzyskują towary znajdujące się na środkowych częściach półek, przy kasach oraz na skrzyżowaniu przejść w sklepie.

Nie należy również zapominać o wszelkiego rodzaju materiałach reklamowych – plakatach, wywieszkach, ulotkach, gazetkach czy naklejkach, a także o cenach produktu. Z niewiadomych przyczyn obsługa sklepów o tych cenach często zapomina lub wprowadza klientów w błąd sugerując ceny niższe, niż są w rzeczywistości. Na krótszą metę takie działanie przynosi zysk, ale na dłuższą jedynie zniechęca klientów.

Do tego warto pamiętać o czystości i porządku w sklepie oraz możliwie szerokich alejkach, na których klienci mogą się swobodnie wyminąć. Odpowiednie oświetlenie towarów czy nienachlana, niezbyt głośna muzyka, również wspomogą proces sprzedaży.

O autorze

Zostaw Odpowiedź

*

captcha *