01
GRU
2016

Targetowanie, czyli jak przyciągnąć konkretną grupę klientów?

comment : 0

Targetowanie to pewnego rodzaju selekcja uczestników rynku (konsumentów) w celu określenia grupy docelowej, do której chcemy skierować prowadzone przez nas działania. Dzięki niemu jesteśmy w stanie wyłonić potencjalnych nabywców naszego produktu i w odpowiedni sposób dostosować do nich nadawany przez nas komunikat. Warto zaznaczyć, że istnieje różnica pomiędzy targetowaniem w radiu, telewizji czy też prasie — czyli w mediach o charakterze tradycyjnym, a targetowaniem w internecie.

Targetowanie w mediach tradycyjnych

W przypadku targetowania w mediach tradycyjnych duże znaczenie ma środek przekazu, na który się zdecydujemy. Wybór miejsca nie ogranicza się jedynie do radia, prasy czy też telewizji. Musimy pamiętać o różnorodności dostępnych publikatorów. Obecnie występuje wiele kanałów telewizyjnych, gazet oraz stacji radiowych dedykowanych określonej grupie osób. Istotna jest także pora oraz kontekst nadawania naszego komunikatu. Naturalnie, zabawki najlepiej reklamować zaraz przed dobranocką lub na kanałach tworzonych z myślą o najmłodszych. Jednak ta sama pora i miejsce emisji nie sprawdzi się w przypadku materiałów promujących alkohole. Dlatego miejsce, pora i kontekst to bez wątpienia czynniki determinujące efekty przekazu nadawanego w mass mediach.

Targetowanie w internecie

Dwie najpopularniejsze odmiany targetowania w sieci to targetowanie kontekstowe i targetowanie behawioralne. Pierwsze, w dużej mierze opiera się na kojarzeniu reklamy ze stronami w jakiś sposób powiązanymi z oferowanym produktem. Wychwycone przez roboty podobieństwa mają zwiększyć “klikalność” tych reklam. Wadą tego sposobu targetowania jest fakt, że użytkownicy internetu są coraz bardziej odporni na pojawiające się reklamy. Ich przesyt sprawił, że z czasem nauczyliśmy się ignorować pojawiające się na każdym kroku obrazki.

Drugi rodzaj targetowania — behawioralny, skoncentrowany jest wokół zainteresowań internauty. W tym przypadku, reklamy dedykowane są grupie, która wcześniej w jakiś sposób przejawiała zainteresowanie danym produktem lub branżą. Materiały promocyjne są tutaj formą odpowiedzi na zapytanie, które kiedyś sami sformułowaliśmy.

Internet to źródło niezwykłych możliwości. Wraz z powstaniem portali społecznościowych wykształciła się nowa forma targetowania internetowego – hipertargetowanie. Polega ono głównie na wyświetlaniu reklamy w mediach społecznościowych. Charakterystyczny dla tego typu targetowania jest fakt, że reklama, dzięki zawartym na profilach informacjom, jest ściśle dostosowana do odbiorcy. Podstawową zaletą takiej formy docierania do konsumenta jest przede wszystkim oszczędność pieniędzy, spowodowana tym, że reklama trafia tylko do potencjalnych klientów.

Targetowanie to bez wątpienia jeden z wielu czynników determinujących sukces marki. Dzięki niemu jesteśmy w stanie zawęzić grono odbiorców, a tym samym bardziej skupić się na grupie naprawdę zainteresowanej naszym produktem lub usługą. To z kolei pozytywnie wpłynie na wyniki sprzedaży, a przecież do tego dąży każde przedsiębiorstwo.

O autorze

Zostaw Odpowiedź

*

captcha *